Автоматизація правильної артикуляції звука [Ц] (Герчик І.І.) |
Мета: Автоматизувати правильну вимову звука [Ц] у складах і словах; Розвивати фонематичний слух, мислення, зорову та слухову пам'ять, увагу; Збагачувати словниковий запас. Виховувати інтерес до рідної мови, працьовитість, пізнавальний інтерес до занять з розвитку мовлення, позитивно-емоційний настрій. Обладнання: дзеркало, ватні кульки, сніжинки, предметні малюнки, розрізні картки. Хід заняття І. Організаційний момент - Привітання та організація класу до заняття Добрий день, діти! У нас сьогодні ніби свято, Гостей зібралося багато, Тож працюватимемо старанно, Щоб сказали у кінці: Діти просто молодці! ІІ. Логопедична зарядка Дихальні вправи Вправа « Сніжинка » (відео падають сніжинки) Мета: зміцнювати м’язи дихального апарату, здуваючи з долоні сніжинку. Вправа «Лопатка» ( слайд «лопатка») Вже час кататись нам іти . Сніг засипав всі шляхи. Чим доріжки розгребти, Щоб санчата провезти? Відгадай скоріш загадку, Як зовуть її? ..... Вправа « Футбол ». Інструкція: витягувати губи вперед трубочкою й плавно дути на ватну кульку , заганяючи її у футбольні ворота. Вправа « Змійка » ( слайд змійка). Інструкція: Приліпивши смужку з салфетки на язик , видихати струмінь повітря. Артикуляційна гімнастика Вправа «Парканчик» (слайд парканчик) Язик стрибнув,наче зайчик, І заховався за парканчик. (Зімкнути верхні та нижні зуби, посміхнутися. Утримувати на рахунок 1-10.) Вправа «Жабки» (слайд усміхнена жабка) У жабок – скрекотушок – посмішки до самих вушок. (Посміхнутися, старанно розтягуючи губи ,а потім розслабити їх ). Вправа «Гірка» (слайд «гірка») Буде спинка язика, наче гірочка, крута. Кінчик в зуби упираю, із напруженням тримаю. Робити за інструкцією (Відкрити широко рота. Опустити нижню щелепу якомога нижче. Широким язиком упертися в нижні передні зуби. Щільно притиснути передні краї спинки до корінних зубів. Розслабити язик. Рахунок 1-2.) Вправа «Неслухняний язичок» (слайд «неслухняний язичок») Лінькуватий мій язик. Працювати він не звик. Покараю я язик. (Широкий озслаблений язик покласти на нижню губу й «плямкати» по ньому верхньою губою, промовляючи : пе-пе-пе.) Молодці ! Голосові вправи Методична порада: голосові вправи – це поєднання голосу , видиху та артикуляційної позиції. Вправи: Погодження та заперечення із закритим ротом; Гавкання, хрюкання, іржання не закриваючи рот; Голосні звуки у вигляді сміху з відкритим та закритим ротом ІІІ. Засвоєння нового матеріалу Автоматизація правильної вимови [ц] ( відео спів синички) Характеристика звука [ц] Отже, ми сьогодні закріпимо вимову звука [ц]. Для правильної вимови звука [ц] спочатку потрібно язик зімкнути з різцями як [т] , потім утворюється щілина між язиком і піднебінням як [с]. Хором вимовимо звук [ц], звернемо увагу на поштовх холодного струменя повітря. 1 .Гра « Відлуння » Ца___ца-ца--ца---ца----ца-----ца Цо___цо-цо--цо---цо----цо-----цо Цу___цу-цу--цу---цу----цу-----цу Це___це-це--це---це----це-----це Ці___ці-ці--ці---ці----ці-----ці 2. Повтори утворені склади ( слайд склади)АЦ — ОЦ — УЦ — ИЦ ЦА — ЦО — ЦУ — ЦИ ОЦ — УЦ — АЦ — ИЦ ЦО — ЦУ — ЦА — ЦИ УЦ — АЦ — ИЦ — ОЦ ЦУ — ЦА — ЦИ — ЦО ИЦ — УЦ — ОЦ — АЦ ЦИ — ЦУ — ЦО — ЦА АЦ — ИЦ — ОЦ — УЦ ЦА — ЦИ — ЦО — ЦУ 3. Розвиток фонематичного сприймання Визначити наявність звука [ц] серед інших звуків, складів , слів. · звуки: [м], [ц], [р], [к], [т], [ц], [д], [х], [ц], [ц], [п], [л], [ж], [с], [в]; · склади: уц, ма, ца, ат, ец, та, ну, му, цу, до, іц, ап, со, це, ци, ца, са, ма, ин, та, хо, цу, ми, ці, цо; · слова: слон, цегла, краплі, шарф, цемент, карта, трава, цукор, крапка, лампа, рука, сонце, цифра, сміх, печиво, цирк. 4. Назви малюнок ( слайд з малюнками) Цап, цибуля, цифра, яйце, цукор, цукерка, лисиця, цирк, цемент, цуценя, цегла . 5. Психогімнастика Гра « Ось так » - Жив собі хлопчик. Він радів сонцю, коли прокидався, ось так…. І радісно йшов до школи ось так… Але якось по дорозі хлопчик побачив великого собаку та злякався ось так… тай побіг. Але пас бігає швидше за хлопчика, наздогнав його та й лизнув ось так… Махнув хвостиком ось так… Хлопчик зупинився й розсміявся. І ми з вами можемо посміятися, як хлопчик, ось так… 6. Закінчи фразу необхідним словом. Римовані загадки: Довгі вуха, куций хвіст, До мисливства в нього хист. Все знаходить навмання, Це маленьке…. (цуценя) Можу я його розбити, Можу на обід зварити, Курка нам його несе, Що це, діти? Це …. (яйце) Я руда низького зросту, Хитра я і довгохвоста, На курей я вельми ласа, Вовку-брату я сестриця, А зовуть мене …. (лисиця) 7. Утвори слова з кольором. ( слайд із словами) Цег Цу ла кер Циф ка Сон ра це . 8. Практична робота - Ви отримали свій малюнок. Хто це? Розфарбуйте. 9. Виставка та аналіз малюнків 10. Підсумок заняття (слайд молодці) |